Beneficiile suplimentării alimentaţiei cu vitamina D3

vitamin D3

Beneficiile suplimentării alimentaţiei cu vitamina D3

Ce este vitamina D3?

Vitamina D este denumită popular ”vitamina razelor de soare”. Este o vitamină liposolubilă esențială, alături de vitaminele: A, E și K. După cum probabil știți, corpul uman este capabil să producă vitamina D3 atunci când pielea este expusă la lumina solară. Pentru acest motiv, să iți determini organismul să o producă pare destul de simplu – mergi și stai la soare în tricou sau fără și lasă rezultatul a două milioane de ani de evoluție să își facă treaba.

Din păcate nu este ușor pentru toată lumea, în special pentru cei care trăiesc în zone cu climat rece sau noros sau pentru cei care stau toată ziua izolați in clădiri de birouri, departe de lumina naturală și razele soarelui. Din fericire, se poate asigura aportul de vitamina D3 și prin alimentație sau suplimente alimentare. Pe piața suplimentelor alimentare o putem găsi sub două forme  D2 și D3. În acest articol ne vom focusa pe D3. Suplimentarea cu vitamina D3 (colecalciferol) devine din ce în ce mai populară, pe măsură ce oamenii descoperă beneficiile pe care le poate oferi. Deci ce este mai exact vitamina D3 și cum se poate maximiza potențialul acestui macronutrient esențial?

Știința și beneficiile sale

Vitamina D3 este considerată a fi mai eficientă decât verișoara sa, vitamina D2 (ergocalciferolul) și tinde să fie o alegere mai populară atunci când este vorba de suplimente alimentare. Asta pentru că D3 este acea formă a vitaminei D pe care organismul uman este cababil să o sintetizeze și singur și de asemenea se pare că organismul uman este capabil să convertească în ficat și rinichi vitamina D3 în forma bioactivă a vitaminei D  –  calcitriolul. De asemenea D3 este transformată în calcitriol mult mai rapid decât D2. Atunci când este sintetizată sau consumată în cantități corecte, vitamina D contribuie la:

  • Menținerea sănătății oaselor și dinților

Vitamina D are un rol foarte important în procesul de absorbție la nivel interstinal și ulterior la utilizarea calciului și fosforului doi componenți esențiali ai oaselor și dinților. Activează la nivel intestinal, proteinele transportoare ale acestor două elemente. În absența vitaminei D, absorbția calciului din alimente este precară. Luată în combinație cu calciu, vitamina D contribuie la creșterea și dezvoltarea normală a oaselor la copii. La adulți, aceasta reduce demineralizarea oaselor în perioada post menopauză la femei și reduce riscul de fracturi ale oaselor atinse de osteoporoză.

  • Susține funcționarea normală a mușchilor

În afară de cele menționate mai sus, vitamina D contribuie de asemenea la funcționarea normală a mușchilor. Reduce riscul de accidentări prin cădere la bătrâni și la cei cu afecțiuni de postură, prevenind fracturile și alte accidentări. Vitamina D afectează mușchii și direct. Nucleii celulelor musculare au receptori pentru vitamina D, de unde deducem că prezența acesteia poate induce contracția celulară. Numărul acestor receptori scade pe masură ce înaintăm în vârstă, fiind totodată unul dintre factorii atribuiți scăderii forței musculare la persoanele în vârstă.

S-a demonstrat că introducerea în alimentație de suplimente de vitamina D3 la bătrâni, nu numai că a normalizat nivelul biologic al acesteia în sângele celor testați, dar de asemenea a ajutat la îmbunătățirea stabilității musculare.

Pentru motivele de mai sus, ar fi recomandabil să iei în considerare suplimentele cu vitamina D3, mai ales dacă te afli in jurul vârstei de 50(+) de ani.

  • Rol în întărirea imunității

Vitamina D este necesară și pentru o funcționare normală a sistemului imun la copii și adulți. S-a demonstrat că indivizii cu carențe de vitamina D sunt mai sensibili la infecții și complicații ale diverselor boli. Toate celulele sistemului imun au receptori pentru vitamina D și se preupune că aceasta ajută celulele să identifice și să distrugă microbii.

De asemenea s-a corelat concentrația de vitamina D din sânge cu incidența infecțiilor tractului respirator superior. Cu această ocazie s-a arătat că la copiii cărora li s-au dat suplimente alimentare cu vitamina D 1200UI/zi, incidența gripei pe lotul studiat a scăzut cu un procent de 42%. Rezultatele acestui studiu sugerează că o suplimentare cu vitamina D pe timp de iarnă ar fi de recomandat. Sunt în curs un număr masiv de studii medicale pe tema vitaminei D și rămâne doar o chestiune de timp până când beneficiile acesteia asupra sănătății vor deveni lemă.

Mituri

Ca și orice al compus natural, vitamina D3 este subiect al multor zvonuri și speculații. Există nenumărate subiecte pe care am putea să le dezbatem, dar l-am ales pe acesta  –  T-boosting (potențator al testosteronului). Nu face asta! Chiar dacă este una dintre cele mai populare utilizări ale vitaminei D și o afli pe internet sau pe la sală. Da, o găsești în asociație cu alte suplimente care conțin testosteron. Și da, joacă un rol important în sinteza hormonilor steroidieni precum testosteronul, estrogenul și cortizolul. În orice caz, suplimentîndu-ți organismul cu cantități mari de vitamina D3 nu îți va urca nivelul de testosteron mult peste limită. Și nici nu te va transforma într-o mașină cu mușchi capabilă de chestii mărețe.

 

Surse de vitamina D

 

Vitamina D3 o găsim în următoarele produse alimentare: gălbenuș de ou, ulei de pește, carne, lapte, iaurt și cereale. Vitamina D2 este exclusiv obținută din plante. Datorită sursei din care se extrage, este important să verifici dacă suplimentul alimentar ales de tine îți îndeplinește nevoile, mai ales dacă ții o dietă specificădin motive religioase sau personale. De exemplu, dacă ești vegan, ar trebui să știi că majoritatea suplimentelor de vitamina D3 pe care le gasești pe piață sunt extrase din lanolină. Tocmai din acest motiv suplimentele de vitamina D2 tind să fie mai populare în comunitățile de vegani.

 

Vitamina D3 aduce o lungă serie de beneficii sănătății, are roluri importante în organismul tau aproape în orice stadiu al vieții, așa că merită să o iei în considerare atunci când îți faci un plan de viață care conține și suplimente alimentare. Mai ales dacă locuiești într-o zonă cu climat rece, lucrezi multe ore departe de razele soarelui sau ești îngrijorat că nu ai un aport suficient de vitamina D din hrană.

Referințe:

Aranow, C. (2011). Vitamin D and the Immune System. Journal of Investigative Medicine. 59(6), 881-886.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3166406/

Urashima, M. et al (2010). Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. American Journal of Clinical Nutrition. 91(5), 1255-1260.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20219962

Renjnmark, L. (2011). Effects of Vitamin D on Muscle Function and Performance: A Review of Evidence from Randomized Controlled Trials. Theraputic Advances in Chronic Disease. 2 (1), 25-37.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3513873/

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.